مقالات

آموزش طراحی مهر

آموزش طراحی مهر

طراحی مهر نیز همواره یکی از ضروریات کسب و کارها است. لازم است کسب و کارها برای رسمیت بخشیدن به خدمات و مدارک خود، برای حفظ اعتبار و اعتماد اسناد و گواهینامه های خود و ایجاد حس اعتماد در مشتریان خود مهر خاصی داشته باشند. این مهر می تواند شخصی یا تجاری باشد و می تواند به عنوان امضا استفاده شود.

طرحی که با استفاده از طرح لوگو یا متن شما به صورت تک رنگ طراحی شده است. مهر می تواند ثابت یا متحرک، معمولی یا خودکار، با جوهر یا بدون جوهر، ژلاتین یا لیزر، تک رنگ یا چند رنگ باشد. از آنجایی که ساخت مهر با استفاده از اسناد رسمی ثبتی هر کسب و کاری انجام می شود، رسالت اصلی مهر رسمیت بخشیدن به اسناد و مدارکی است که مزین به آن مهر است. مهرها می تواند شامل شماره ثبت، کد اقتصادی، شماره تماس و … باشد که بر اساس درخواست شما بر روی طرح مهر شما اعمال می شود.

طراحی و ساخت مهر

طرح مهر طرحی است که با استفاده از طرح لوگو یا متن شما به صورت تک رنگ طراحی می شود. مهر می تواند دسته ثابت یا دسته متحرک، معمولی یا اتوماتیک، با جوهر یا بدون جوهر، ژلاتینی آنلاین یا لیزری، تک رنگ یا چند رنگ باشد.

برای سفارش طرح مهر می توانید به نمونه های طرح مهر مراجعه کنید و با توجه به سلیقه و نیاز خود یکی از طرح ها را به عنوان قالب اصلی مهر انتخاب کنید و سپس از طریق قسمت سفارش به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور فیزیکی اقلام آنچه را که می خواهید در قسمت طراحی و سفارش ساخت مهر گنجانده شود، ثبت کنید.

◁◁ مطلب پیشنهادی: ساخت مهر در منزل

چرا طراحی مهر مهم است؟

هر مجموعه تجاری یا حرفه ای برای حضور در بازار تجاری و همچنین رسمیت بخشیدن به اسناد و مکاتبات خود نیاز به مهر دارد. مهرها می توانند به سادگی از یک تایپوگرافی خاص پیروی کنند یا آرم شرکت شما را به گونه ای نشان دهند که اسناد و مکاتبات شما ساده، رسمی و قابل اعتماد به نظر برسد. همچنین طراحی مهر نیاز به تخصص دارد. طراحی مهر می تواند فرآیندی ساده به نظر برسد. اما نکاتی در این زمینه وجود دارد که در صورت رعایت نکردن آن ها مهر کیفی نخواهید داشت.

۱.برای طراحی مهر خود از چه نرم افزاری استفاده کنیم؟

اولین و مهمترین مرحله در طراحی مهر، انتخاب نرم افزار مناسب است. برای طراحی مهر باید از نرم افزارهای مبتنی بر برداری استفاده کنید. دو نرم افزار پرکاربرد در این زمینه CorelDRAW Graphics Suite و Adobe Illustrator هستند. مهر یا به روش سنتی با استفاده از فیلم چاپی و نگاتیو یا به روش جدید برش و حکاکی لیزری تولید می شود. در روش سنتی، مهرساز ابتدا باید یک چاپ با کیفیت از مهر تهیه کند. تجربه به ما ثابت کرده است که پرینت از طرح وکتور همیشه کیفیت بالاتری خواهد داشت و البته نسبت به طرح بیت مپ قابلیت ویرایش بیشتری دارد. در روش جدید دستگاه های لیزری تنها قادر به خواندن فایل های وکتور و برش و حکاکی طرح بر اساس خطوط طراحی شده در نرم افزار وکتور هستند.

آشنایی با نرم افزار طراحی مهر

نرم افزار برنامه ای است که به عنوان واسطه بین سخت افزار دستگاه های الکترونیکی و کاربر عمل می کند. کار با نرم افزار طراحی مهر توسط کامپیوتر انجام می شود و این کار را برای کسانی که برای مخاطب خاص خود مهرهای متفاوتی طراحی می کنند آسان کرده است. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر نرم افزار طراحی مهر می پردازیم.

نرم افزار طراحی مهر

با پیشرفت تکنولوژی، فرآیند تولید اکثر محصولات آسانتر و سریعتر شده است. طراحان با نرم افزار طراحی مهر می توانند به راحتی هر مدل و طرحی را که می خواهید پیاده سازی کنند. شما یک کامپیوتر دارید اما چندین نرم افزار طراحی دارید که می توانند روی کامپیوتر نصب شوند. برای اینکه بتوانید مهر دقیقی طراحی کنید، باید بدانید که کدام نرم افزار بهتر است.

انواع نرم افزار طراحی مهر

تنوع نرم افزارهای طراحی مهر این امکان را برای شما فراهم کرده است که با هر محیط نرم افزاری که راحتتر هستید و کنترل بیشتری روی آن دارید کار کنید. درست است که نرم افزارهای زیادی وجود دارند، اما مزایا و معایبی دارند، بنابراین برای کیفیت نهایی محصول بهتر است از بهترین آنها استفاده کنید. برای طراحی مهر بهتر است از CorelDraw، Adobe illustratorکه بهترین و حرفه ای ترین نرم افزارها هستند استفاده کنید. در ادامه مرحله به مرحله ساخت مهر با نرم افزار کورل را توضیح خواهم داد.

نرم افزار طراحی مهر CorelDraw

یکی از به روزترین نرم افزارهای طراحی مهر Corel Draw می باشد. یکی از ویژگی های این نرم افزار دقت و سرعت فوق العاده بالای آن در پردازش داده ها می باشد. کیفیت طراحی نهایی با این نرم افزار باعث شهرت آن در بین طراحان ماهر شده است. نرم افزارهای گرافیکی Adobe و Corel بهترین ها را در اختیار کاربران سراسر جهان قرار داده اند و به نوعی به عنوان غول نرم افزارهای گرافیکی شناخته می شوند.

نرم افزار طراحی مهر Adobe Illustrator

این نرم افزار طراحی مهر بسیار جامع و کامل است با اینکه قدیمی است اما یکی از بهترین ها در طراحی است. با این نرم افزار به تمامی استانداردهای طراحی دسترسی دارید، با این نرم افزار هیچ محدودیتی در محدوده رنگ، تایپوگرافی، افکت ها و امکان کنترل طرح بر روی قلم و سایر ابزارها ندارید. این طرح با نرم افزار Adobe مانند CorelDraw Vector چاپ شده است که کیفیت بالایی دارد و قابل ویرایش می باشد.

نکاتی که در نرم افزار طراحی مهر باید بیشتر به آن توجه کنید

در ادامه به بیان چند نکته مهم برای کار با نرم افزار طراحی مهر می پردازیم:

  • هنگام طراحی مهر با استفاده از نرم افزار باید توجه داشته باشید که ضخامت خطوط کمتر از حد استاندارد نباشد. اگر ضخامت کمتر از حد استاندارد باشد به این دلیل است که در فرآیند تولید ممکن است مهر خطوط از بین رفته و یا مخدوش شوند. ضخامت خط استاندارد 0.3 میلی متر است.
  • در طراحی مهر چه انتخاب فونت فارسی و چه انگلیسی از فونت هایی استفاده کنید که خیلی نازک نباشند و گوشه های خیلی تیز و ظریفی نداشته باشند
  • نکته بسیار مهم دیگر انتخاب اندازه فونت است. به عنوان مثال در نرم افزارهایی مانند کورل و در فونت های سنتی فارسی حداقل اندازه فونت در طراحی مهر استاندارد 7 و حداقل اندازه فونت قابل تولید 6 می باشد. بدیهی است که در فونت های کوچکتر از این ابعاد ممکن است قسمتی از متن از جمله دندانه های حروف و اعداد و همچنین نقاط کلمات در مهر پایانی روی کاغذ قابل مشاهده و تشخیص نباشد
  • طراحان روی مهر وظیفه انتقال جوهر به کاغذ را بر عهده دارند. اگر فاصله این طرح ها کمتر از 0.5 میلی متر باشد، احتمال نفوذ جوهر بین خطوط بسیار زیاد است. به اندازه فاصله بین خطوط توجه کنید.
  • بهتر است از نرم افزارهایی که طراحی آنها بر اساس نگاتیو است استفاده نکنید. خطای طراحی منفی زیاد است. طرح باید مبتنی بر برداری باشد.
  • هنگام کار با نرم افزار طراحی مهر زمانی که می خواهید فونت های فارسی و انگلیسی را انتخاب کنید باید توجه داشته باشید که ضخامت فونت خیلی کم نباشد و گوشه های فونت انتخابی خیلی تیز نباشد.
  • ابعاد مهر باید با طرحی که انجام داده اید مطابقت داشته باشد. انتخاب فونت کوچک برای یک مهر نسبتا بزرگ امکان پذیر نیست. این موارد به شما کمک می کند تا با استفاده از نرم افزار طراحی مهر، مهر کامل تری داشته باشید.

٢.مهر را چه رنگی طراحی کنیم؟

در طراحی مهر باید همیشه از دو رنگ سفید و مشکی استفاده شود. در نرم افزار وکتور همیشه CMYK را به عنوان حالت رنگ در طرح استمپ در نظر بگیرید و برای رنگ مشکی از K=100 استفاده کنید. سه پارامتر دیگر در این کد رنگ باید صفر در نظر گرفته شود. در نظر داشته باشید که رنگ نهایی مهر ربطی به رنگ طرح شما ندارد و برای انتخاب رنگ جوهر مهر باید در زمان سفارش این مورد را مشخص کنید.

٣.چگونه مهر چند رنگ طراحی کنیم؟

برای طراحی مهر چند رنگ مهم ترین نکته رعایت فاصله مناسب بین دو رنگ مختلف است. هیچ دو رنگ مختلف در مهرهای چند رنگ نمی توانند بر یکدیگر مماس باشند. حداقل فاصله قابل اجرا در این مهرها 2.5 میلی متر فاصله بین هر دو رنگ مختلف است. در نظر داشته باشید که در این مهرها نمی توانید از یک رنگ نیز استفاده کنید و هر قسمت رنگی باید به صورت یکنواخت و با همان رنگ طراحی شود. همچنین باید بدانید که رنگ نهایی در مهر ربطی به رنگ طرح شما ندارد و برای هر رنگ متفاوت در مهر چند رنگ خود باید هنگام سفارش رنگ مورد نظر خود را از کاتالوگ جوهرهای رنگی انتخاب کنید.

٤.چگونه طراحی مهر با کیفیت بهتری داشته باشیم؟

شما می توانید از هر طرح وکتوری برای طراحی مهر خود استفاده کنید، اما هنگام طراحی باید نکاتی را در نظر داشته باشید.

ضخامت خط: نازک ترین ضخامت خط در فرآیند مهر زنی می تواند 0.3 میلی متر باشد و خطوطی با ضخامت کمتر از این مقدار در حین تولید از بین می روند یا تغییر شکل می دهند.

فاصله بین خطوط: از آنجایی که عمل مهر زدن در واقع انتقال جوهر بر روی کاغذ است، باید در نظر داشته باشید که اگر هر دو خط طراحی شده در مهر کمتر از 0.5 میلی متر فاصله داشته باشند، ممکن است جوهر به طور یکپارچه روی کاغذ منتقل شود. انجام دهید زیرا ممکن است جوهر بین خطوطی که بسیار نزدیک به هم هستند نفوذ کند و سطح بین دو خط را پر کند.

طرح منفی: توصیه می شود در طراحی مهر از طرح های منفی استفاده نشود. طرح نگاتیو طرحی است که زمینه اصلی آن مشکی و خطوط، لوگو و فونت ها سفید باشد. در این نوع مهرها به دلیل خطای کاربر در استفاده از مهر و همچنین عدم پوشش یکنواخت تمام سطح مهر با جوهر، نتیجه نهایی پس از تولید مهر ممکن است جوهر را به صورت یکنواخت بر روی مهر منتقل نکند. کاغذ و باعث نارضایتی شما شود.

انتخاب فونت: در طراحی مهر چه فونت های فارسی و چه انگلیسی از فونت هایی استفاده کنید که خیلی نازک نباشند و گوشه های خیلی تیز و ظریفی نداشته باشند. نکته بسیار مهم دیگر انتخاب اندازه فونت است. به عنوان مثال در نرم افزارهایی مانند کورل و در فونت های فارسی سنتی حداقل اندازه فونت در طراحی مهر استاندارد 7 و حداقل اندازه فونت قابل تولید 6 می باشد. بدیهی است که در فونت های کوچکتر از این ابعاد، ممکن است بخشی از متن از جمله دندانه های حروف و اعداد و همچنین نقاط کلمات در مهر پایانی روی کاغذ قابل مشاهده و تشخیص نباشد.

ابعاد مهر: برای تعیین ابعاد مهر ابتدا باید دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید. ابعاد نهایی مهر باید از چهار طرف پایه و پایین دستگاه مهر 1 میلی متر فاصله داشته باشد. به عنوان مثال در دستگاه های مهر دایره ای 40 میلی متری ابعاد نهایی طرح شما باید 38 میلی متر باشد.

۵. فرمت فایل مناسب برای آب بندی چیست؟

قبل از خروج باید یک نکته را رعایت کرد. شما باید تمام فونت های استفاده شده را به Curve یا Shape تبدیل کنید. به این دلیل که ممکن است فونت استفاده شده در طراحی شما در سیستم stamper موجود نباشد و این امر باعث به هم ریختگی فونت های این سیستم می شود. برای خروجی از نرم افزار وکتور، بهترین و سبک ترین فرمت PDF است. همچنین می توانید از فرمت های اصلی نرم افزارهای برداری و همچنین فرمت های وکتور رایج استفاده کنید.

کلام پایانی

باید دید خود را نسبت به مهر تغییر دهید. باید بدانید که مهر کارت ویزیت یا جزوه ای برای تبلیغ کار شما نیست و لزومی ندارد که تمامی اطلاعات تخصصی یا حرفه ای خود را در مهر نشان دهید. همچنین مهرسازی باید جدا از صنعت چاپ مورد توجه قرار گیرد. هرگز محصول نهایی تولید شده توسط مهرساز را با نمونه های چاپی کار خود مقایسه نکنید. مهر خوب مهری است که هویت حقیقی یا حقوقی شما را معرفی کند و این بالاترین رسالت در استفاده از مهر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *