مقالات

ساخت مهر یا چاپ مهر؟

ساخت مهر یا چاپ مهر؟ در مهر سازی چه فرآیندی انجام می شود؟

مهر و امضا می تواند در ثبت قراردادها و انتقال سند ها نقش ویژه ای داشته باشند. علاوه بر این بسیاری از فرآیند های بانکی و اداری نیز با وجود مهر امضا حالت رسمی تری به خود می گیرند. این مساله سبب شده است، مهر هایی با طرح ها و مدل های مختلفی طراحی شوند و در اختیار مردم قرار بگیرد.

در این مقاله سعی بر آن است که در مورد ساخت مهر و فرآیندی که دارد اطلاعاتی را در اختیار شما قرار بدهیم، اگر به این موضوع علاقه مند هستید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید؛

اهمیت ساخت مهر

همانگونه که اشاره کردیم از مهر ها می توان برای رسمی کردن برخی اسناد و یا انجام کارهای اداری استفاده کرد. با توجه به کاربردی که مهر ها می توانند داشته باشند در مدل ها و طرح های مختلفی ساخته می شوند. برخی از مهر ها نیز به شکلی ساخته می شوند که افراد کم سواد و یا بی سواد بتوانند از آن ها برای پیش بردن کارهای اداری و بانکی خود استفاده کنند. ساخت مهر ها باید به صورت قانونی و با مجوز انجام بگیرد تا حالتی رسمی داشته باشد.

تاریخچه استفاده از مهر

مهر ها از زمان های بسیار قدیم تا به امروز در جامعه وجود داشته اند و به شکل های مختلفی استفاده می شدند. در زمان های گذشته مهر ها حالتی ابتدایی تر داشتند و بر اساس کاربردی که داشتند طرح های مختلفی بر روی آن حکاکی می شد. به گونه ای که گاهی اوقات ممکن بود تصاویر پادشاهان، خدایان و یا الهه ها برای ساخت مهر بکار برده شود و گاهی اوقات نیز از تصاویر مربوط به محیط و طبیعت استفاده می کردند. با گذشت زمان و پیشرفت جامعه و علم، مهر ها نیز حالتی پیشرفته به خود گرفتند و در طرح های متفاوتی ساخته شدند. به گونه ای که در زمان های قدیم مهر ها اکثرا به شکل استوانه ای و استامپی بودند در حالی که امروزه مدل های مربوط به مهر بسیار زیاد هستند که از جمله آن ها می توان به مهرهای لیزری، ژلاتینی، آنتی باکتریال و …. اشاره کرد.

ساخت مهر با چاپ مهر چه تفاوتی دارد؟

زمانی که از ساخت مهر صحبت به عمل می آید باید به این نکته توجه داشت که یک فرآیند را شامل می شود. به گونه ای که باید چند مرحله متفاوت طی شود تا یک مهر ساخته شود. که این فرایند بر اساس مدل مهر و موادی که در ساخت آن بکار برده می شود می تواند متفاوت باشد. در حالی که چاپ مهر به این معنی است که تصویر مهر یا امضا بر روی کاغذ چاپ شود. چاپ مهر مراحل پیچیده ای ندارد و به همین مرحله چاپ کردن تصویر محدود می شود. با توجه به این مساله اصطلاح صحیحی که باید بکار برده شود ساخت مهر است.

فرآیند ساخت مهر

همانگونه که اشاره کردیم مراحل ساخت مهر می تواند بر اساس موادی که در آن بکار برده می شود و بر اساس نوع مدلی که مهر دارد متفاوت باشد. نحوه ساخت برخی از مهر ها؛

مهرهای ژلاتینی

طرح مد نظر بر روی ژلاتین قرار داده نی شود و سپس نور به ژلاتین تابیده می شود تا ژل حساس شود و طرح مورد نظر بر روی آن حک شود. پس از این مرحله ژلاتین باید شست و شو داده شود و پس از آن قسمت هایی که حساس نشده اند با فرچه مخصوص پاک می شوند و طرح های حکاکی شده مشخص می شوند. در مرحله آخر برای افزایش استقامت مهر دوباره نوردهی انجام خواهد شد.

مهرهای لیزری

برای ساخت نهر های لیزری از پلیمر مخصوص استفاده نی شود که طرح مورد نظر بر روی آن قرار داده می شود و سپس در دستگاه مخصوص نوردهی قرار می دهد. سپس پلیمر را در دستگاه کارتریج دار قرار می دهند. این دستگاه به عنوان دستگاه مهر لیزری شناخته می شود.

مهر برنجی بی سوادی

این مدل از مهر ها حالت ساده تری دارند و معمولا در اندازه متوسط رو به کوچک ساخته می شوند. این مدل از مهر ها معمولا به صورت دستی و با استفاده از دستگاه فرز دستی ساخته می شوند.

جمع بندی

همانگونه که اشاره کردیم مهر ها از زمان های گذشته تا به امروز در میان مردم وجود داشته اند و از حالت های ساده تا پیشرفته ساخته می شوند. مهر ها بر اساس کاربردی که می توانند داشته باشند در مدل ها و طرح های مختلفی ساخته شوند. هنگام ساخت مهر فوری می توان از روش های گوناگونی استفاده کرد که نوع مهر، کاربرد آن و موادی که در ساخت آن بکار برده می شود بر این مراحل تاثیر گذار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *