مقالات

مجازات ساخت مهر بدون مجوز

مجازات ساخت مهر بدون مجوز

سابقه استفاده از مهر ها به چه زمانی بر می گردد؟ آیا برای استفاده از مهر باید مجوز گرفت؟ از مهر ها برای چه فعالیت هایی استفاده می شود؟

در این مقاله قصد داریم که در مورد سابقه استفاده از مهر از زمان های گذشته تا به امروز، انواع مختلف مهر، کاربرد آن در زندگی افراد، و همچنین مجازات ساخت مهر بدون مجوز  اطلاعاتی را در اختیار شما قرار بدهیم اگر به این موضوع علاقه مند هستید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مهرسازی پگاه ارائه دهنده خدمات تخصصی طراحی و ساخت مهر فوری از بهترین و معتبرترین برندهای موجود در بازار همراه ارسال رایگان در تهران

سابقه استفاده از مهر از زمان گذشته تا به امروز

از زمان های گذشته تا به امروز برای اینکه برخی از سند ها و قراردادها حالت رسمی تر به خود بگیرند از مهر ها استفاده میشده است. مهر ها در زمان های گذشته حالتی ساده تر و ابتدایی تر داشتند. مهرهای قدیمی که در میان مردم وجود داشته اند معمولا به دو شکل عمده طراحی می شدند. دو نوع مهری که در زمان های گذشته مورد استفاده قرار گرفته است با عنوان مهر های استوانه ای و استامپی شناخته می شوند. مهری که بیشترین قدمت را داشته و تا بحال کشف شده است مهر های استوانه ای هستند. مهر های قدیمی را معمولا از سنگ ها می ساختند و بر روی آن طرح هایی همانند خدایان و الهه های آن زمان طراحی می شد. علاوه بر این موارد گاهی مواقع نیز از طرح های مربوط به طبیعت ها استفاده می کردند.

طراحی مهر در زمان حال

امروزه نیز از مهر ها به طور عمده استفاده می شود. مهر های امروزی با توجه به پیشرفت هایی که در جامعه و تکنولوژی رخ داده است مدل های بهتری دارند و معمولا دارای شکل و کاربردهای ویژه تری هستند. مهر های امروزی، از جنس موادی بهتر همانند سیلیکون و پلیمر ساخته می شوند و روش های پیشرفته تری نیز برای ساخت ان ها بکار گرفته می شود. این مساله سبب می شود که مدت ماندگاری مهر ها بالاتر رود و علاوه بر این بتوان از آن ها برای فعالیت های بیشتری استفاده کرد. طرح هایی که امروزه بر روی مهر ها حک می شوند حالتی ساده تر و کاربردی تر دارند. به گونه ای که بر روی مهر ها معمولا اسم شخص و یا مرکزی که آن را مورد استفاده قرار می دهد حک می شود. این مساله سبب می شود که مهر ها حالتی اختصاصی تر پیدا کنند و بتوان براحتی از آن ها استفاده کرد.

کاربرد مهر در جامعه

از زمان های گذشته تا به امروز از مهر ها برای ثبت برخی مدارک استفاده می شده است. به گونه ای که با وجود مهر بر روی هر مدرکی، رسمی بودن آن را می توان براحتی قبول کرد. مهر ها را می توان برای کار های اداری، ثبت قرار داد، ارسال نامه رسمی و یا دیگر مسائل مورد استفاده قرار داد. اما باید به این نکته توجه داشت که آیا همه افراد می توانند مهر ها را بسازند و یا اینکه برای ساخت مهر ها نیاز به وجود مجوز است؟

ساخت مهر جعلی

برخی از مراکز وجود دارند که انواع مختلف مهر ها را تولید می کنند و برای ساخت این وسایل نیز مجوز های لازم را دریافت می کنند. این مراکز ساخت مهر را برای تمامی ادارات و افراد می توانند انجام بدهند. گاهی اوقات نیز ممکن است که مهر های رسمی، همانند مهر بانک و یا ادارات دولتی را بسازند و در اختیار مشتریان خود قرار بدهند. برای ساخت این مدل از مهر ها وجود مجوز ها ضروری است.

ساخت مهر غیر مجاز و تقلبی

ساختن هر گونه مهر به صورت غیر قانونی و غیر مجاز، مجازات هایی را برای افراد به دنبال دارد. میزان این مجازات می تواند بر اساس برخی عوامل متفاوت باشد. به گونه ای که اگر ساخت مهر های غیر مجاز مربوط به مهر های رسمی ( مهر رهبر، رئیس جمهور، قوه قضاییه، بانک، ادارات و ….) باشد مجازات های بیشتری را برای فرد خاطی به دنبال دارد. اما اگر ساخت مهر های غیر مجاز مربوط به افراد عادی باشد مجازات آن در حد ۶ ماه تا دو سال خواهد بود. به همین دلیل افرادی که ساخت مهر ها را برعهده دارند باید توجه داشته باشند که از ساخت مهر های غیر مجاز دوری کنند.

بر اساس مطالبی که اشاره کردیم؛ مهر از زمان های بسیار قدیم در میان مردم وجود داشته است و از آن ها برای پیش بردن فعالیت های رسمی استفاده میشده است. مهر های قدیمی معمولا حالتی ساده داشته اند اما با گذشت زمان، این وسیله شکل پیشرفته تری به خود گرفته است. امروزه نیز از مهر ها برای ثبت قرار داد های رسمی و یا ارسال نامه های اداری استفاده می کنند. باید توجه داشت که ساخت مهر باید به صورت کاملا قانونی انجام بگیرد و از انجام هر گونه کار غیر قانونی پرهیز شود، چون مجازات های سنگینی برای فرد خاطی به دنبال خواهد  داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *